Våre Yogatimer

Hatha Yoga er en helhetlig metode, som ved bruk av fysiske stillinger/øvelser, puste-
teknikker, dybdeavspenning og meditasjon, styrker kropp og sinn på en balansert og naturlig måte. Hatha Yoga inkluderer egentlig alle typer fysiske yogaretninger, fra rolige restorative timer til krevende Asthanga Yoga.

Du kommer i form og blir smidig, muskler, ledd og skjelett styrkes, sirkulasjonen stimuleres og de indre organer vedlikeholdes. Ved å praktisere yoga får du mer energi, økt velvære og bedre konsentrasjonsevne. Du lærer også å håndtere stress. Yoga er ikke bare fysiske øvelser - yoga øker din oppmerksomhet og tilstedeværelse og dine latente krefter og indre ressurser utvikles.

Yoga er utviklet gjennom tusenvis av år og har sine røtter i India, men MYØ sine kurs er tilpasset vestlige forhold og er fri for ideologi og religiøse undertoner.

MediYoga - medisinsk yoga er utviklet av den svenske legen Gøran Boll i samarbeid med store helseinstitusjoner i Sverige. Det unike med MediYoga kontra annen yoga er at alle øvelsene gjøres meget rolig og innkjennende i takt med sin egen pust. Man repeterer selve øvelsen i 1-3 minutt, alt etter hva man klarer og hviler etterpå for å integrere og lære seg å hvile før man gjør neste øvelse. Øvelsene er veldig enkle, men effektive, og de kan gjøres både sittende på gulvet eller på stol, eller til og med liggende om man har behov for det. Vi bruker også pusteøvelser og meditasjoner som både gjennom yogisk erfaring og klinisk forskning har dokumenterte effekter. Summen blir at deltakeren får anledning til å bli kjent med sin egen kropp, sine egne følelser, lærer å kjenne etter i egen kropp hvilke behov han/hun har. I tillegg blir man både sterkere og reduserer spenninger i kroppen. Øvelsene  påvirker både nervesystemet og hormonbalansen ved å blant annet senke påslaget av sympatikus og styrke Vagus nerven og vagus-tonen. Totalt sett virker Mediyoga veldig stress-reduserende, gir et roligere sinn, bedre kontakt med seg selv, økt selvfølelse, bedre pust, bedre søvn, lavere blodtrykk, mindre atrieflimmer, mindre ryggvondt og raskere rehabilitering ved ryggvondt enn feks annen trening mm.

Fysisk nivå på våre timer (fra mest krevende til minst krevende):

Asthanga Yoga (krevende)

Flow Yoga (vinyasa) (middels)

Hatha Yoga (middles-lett)

Soulful Yoga (kundalini, yin, hatha mix) (middels-lett) 

MediYoga Viderekommende (lett - ift MediYoga Alle forventer vi at du kan ildpust og rot/magelås slik at vi kan fordype oss i yogisk filosofi, meditasjon, mantra mm, øvelsene kan være noe mer krevende, men det vil allikevel være lett). 

Rolig Flow yoga (lett)

Rolig Hatha Yoga (lett)

MediYoga Alle (lett)

Yin Yoga (lett)

Rolig MediYoga (meget lett) (dette er for deg som trenger mye hvile og lite anstrengende øvelser (feks v ME, fatigue, MS, Parkinson, utbrent/møtt veggen)

 

Du kan lese mer om den enkelte time på spesifikk time :-) 

Ny Mor

Gravid Yoga m fødselsforberedende

Lærer Anne Siri er i tillegg til å være gravidyogalærer også utdannet barselyogalærer, hathayogalærer, mediyoga lærer og terapeut, personlig trener og pilates instruktør. Hun har selv født to barn, det første på Bærum sykehus og det andre på ABC-klinikken på Ullevål. Begge uten smertelindring og med fokus på naturlig fødsel. 

I gravidyoga timene mine legger jeg vekt på at du skal lære å slappe av, lære hvordan du kan skape avspenning i kroppen og øke nivåene av hormoner som stimulerer riene slik at de blir sterke og gode og som skaper mindre smerte opplevelse. Du vil lære ulike stillinger og viktigheten av pust som er nyttige å bruke underveis i fødselen for å hjelpe barnet nedover i fødselskanalen og hvordan ulike stillinger kan bidra til å bremse en for rask fødsel, lindre smerte, snu barnet mm. 

I tillegg vil øvelsene vi gjør i timene virke styrkende på kroppen din. Å være i aktivitet som gravid er like viktig som å være i aktivitet når man ikke er gravid. Graviditet er ingen årsak til å ikke være i bevegelse. Gravidyoga er en fantastisk måte, skånsom og effektiv, å holde seg i form på. 

Øvelsene er hentet fra hathayoga og mediyoga.

Partner er med på en av kurskveldene. Denne kvelden er det fokus på hvordan partner kan støtte deg underveis i fødselsarbeidet, og ulike stillinger som er fine å gjøre hjemme og/eller på sykehuset.

Passer for alle fra 5 måneder graviditet.

Hjertelig velkommen!

Barsel Yoga&Pilates

Denne timen er for deg som nettopp har blitt mamma. Det er en klasse som øker fleksibilitet og styrke gjennom klasssiske yogaøvelser og pilates, samtidig som vi fokuserer på kontakten med babyen. Vi jobber mykt, men effektivt, med kjernemuskulatur og rygg og hjelper deg generelt med å styrke kroppen etter fødselen.

Hovedvekten blir lagt på mammaens velvære – i en tid der du som mor gir mye. Du kan amme underveis i timen og læreren kan bistå med babyen hvis du vil fokusere kun på deg selv.

Vi har få deltagere på barselyogaklassene slik at læreren får tid til å ta godt vare på hver enkelt mamma og baby. Babyen kan være mellom 1-2 mnd og til krabbestadiet. Timen passer for alle, øvelsene tilrettelegges ditt behov. 

Barnevognen står trygt og godt utenfor hos oss og vi holder til i første etasje så du slipper å bære bag etc opp/ned trapper.

Pilates

Pilates (eller pilatesmetoden etter Josef Pilates) er en form for fysisk trening med stabilitet og kroppskontroll som mål. Pilates er en form for styrketrening, men det handler ikke om å «pumpe» opp musklene for at de skal bli så store som mulig. Fokus er statisk styrke, ikke dynamisk styrke, og at den indre støttemuskulaturen bygges opp fra bunnen av, slik at kroppen kan bæres på en korrekt måte. Josef Pilates utviklet metoden tidlig på 1900-tallet. Han kalte selv treningsformen for «contrology», fordi han mente at utøverne bruker tankekraft for å kontrollere musklene.

Pilates utføres med rolige og skånsomme, men effektive øvelser. Øvelsene gjøres på en bestemt måte, ingenting overlates til tilfeldighetene. Under trening er utøveren hele tiden i bevegelse og stopper ikke opp i statiske posisjoner. Alt skjer i takt med rolig innpust og utpust. Josef Pilates sa: "En øvelse utført korrekt, er verd timer med feiltrening".

Josef Pilates sa:

Etter 10 ganger vil du kunne føle forskjell.

Etter 20 ganger vil du kunne se forskjell.

Etter 30 ganger vil du ha en helt ny kropp.

Barne og ungdomstilbud

Det viktigste for oss er å tilby et konkurransefritt miljø for barn, et sted hvor barn kan være barn uten å måtte sammenligne seg eller holde oppvisning :-) 

BarneYoga

Med barneyoga kan barn gjøre øvelser, både stående, sittende og liggende. Øvelsene er morsomme og forskning har vist at de øker kroppsbevisstheten og evnen til konsentrasjon og selvregulering. Det er en aktivitet hvor barna kan møte opp helt uten forkunnskaper og gjøre øvelser ut i fra sitt eget utgangspunkt.

- Barna kan oppleve mestringsfølelse ved å gjøre noe, som de deler med andre barn, men som er helt fritt for konkurranse. Yoga gjøres kun for en selv, men det er fint å være flere mens man gjør det, sier instruktør Marit Thorsrud.

Les hele artikkelen her: www.klikk.no

Vi har barneyoga kurs mand-torsd etter skoletid og Barneyoga for barn med spesielle behov onsdag kveld. 

Varmt velkommen!

BarneSirkel

Velkommen alle jenter og gutter i 5te-7ende klasse - vi trener styrke med kroppsvekt, kondisjon, bevegelighet og avslutter med deilig avspenning! Passer for alle :-)

Vi har to regler; 1) ha det gøy og le masse, 2) snakke pent og oppmuntrende til hverandre

Anne Siri som holder timen er både Personlig trener med mange års erfaring, yogalærer og barneyogalærer. Vi finner på mange morsomme øvelser og det er alltid ulike nivåer på det vi gjør slik at alle kan gjøre det de selv ønsker. Dette er en konkurransefri time der fokus er å gjøre sitt beste :-)

Enkelte torsdager og lørdager vil Anne Siri også invitere til Familiesirkel - da kan du invitere med en foresatt og ha det gøy med å trene sammen!

FamilieGroove

GROOVE er en unik, enkel og dynamisk gruppetime med dans og bevegelse til musikk. Det er ingen rett eller gal måte å danse på , ingen høyre eller venstre, ingen koreografi, - kun din måte å utføre bevegelsene som instrueres i løpet av timen. Du vil lykkes som danser i GROOVE, uansett danserfaring. Variert musikk.

På denne timen kan hele familien stille og ha det gøy sammen mens de blir litt svette - passer alle aldre :-)

GROOVEn sitter lenge i kroppen og gjør deg glad i lang tid etter at timen er over!

Caroline Støyva Eriksen underviser. Hun er 31 år, latteryoga-instruktør, skuespiller og Groove fasilitator for barn og voksne!